21 oktober 2011

Yakiniku!

Min gode vän Gustaf har en kompis här i Japan som jag träffade idag. Hon hade ett flertal vänner som ville träffa mig också verkade det som, vi blev åtta totalt som begav oss till en Yakinikurestaurant. Gustafs vän Miki och en av de andra pratade väldigt bra engelska, de andra sa knappt ett ord engelska så jag försökte så gott jag kunde med min japanska. Aningen awkward men väldigt kul och intressant. En Yakinikurestaurant är en restaurant där borden är urholkade i mitten och i hålet finns en liten gasgrill med galler. Man beställer i regel ett stort set tillsammans. Då får man in flera stora fat med rått mört kött (inte råttkött eller mörtkött alltså, hehe) i utsökt marinad, så lägger man helt enkelt köttbitarna på gallret och konverserar medan köttet blir klart. Det tar ganska lång tid att avsluta själva måltiden eftersom varje grillomgång ger varje person 4 bitar kött men det är poängen. Riktigt mysig stämning var det i alla fall. Trots vissa kommunikationssvårigheter verkade det som alla ville träffa mig igen, så vi bytte nummer och jag lovade att laga köttbullar och/eller kanelbullar någon dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar