3 oktober 2011

3/10 2011

Total sömn = 2h. Känner mig ändå relativt pigg och fräsh, förmodligen en effekt av de hälsosamma stenarna i badet. Dags att gå till skolan och gå på information och placeringstest.

Ända sedan jag kom hit har det varit fint väder. Som en varm svensk sommardag, kanske tog jag med mig för lite svala kläder? Hur som helst så har första dagen varit bra. Jag har blivit kompis med en kille från Frankrike som levt stora delar av sitt liv i Malaysia och Amerika. Han har kommit för att studera japanska i 1-2 år och sedan försöka komma in på den välkända arkitektutbildningen på universitet där vi går. Går allt enligt planerna och om han läser ända upp till masters degree så blir han här i minst 8 år. Har också blivit kompis med en Thailändare och en Taiwanesamerikan, även han ska studera arkitektur efter att han lärt sig japanska. Han har redan läst arkitektur i Amerika så han ska försöka få masters degree så fort språket sitter. Men det är ändå ca 5 år för honom. Det har kommit mycket svenskar till Kyoto, vi är kanske 12-15 stycken på det här universitetet. Har pratat lite med dem, de verkar trevliga. Hamnade i nybörjargruppen efter palceringstestet, det var väntat, jag har förvisso läst japanska A men nivån över nybörjare här är långt över mig. Jag misstänker ändå att nybörjargruppen når upp till min nivå relativt fort. Efter testet satt mina vänner och jag och pratade i någon timma sedan gick vi och åt på en lågprisrestaurant, ca 40 kronor sedan var man mätt och belåten. Sedan skildes vi åt och jag gick för att handla säng.

Jag är nu den lycklige ägaren av en uppblåsbar säng med inbyggd pump, knallrosa. Kostnad ca 500sek. Det verkar bli billigare att inreda än vad jag trodde. Dags att ta igen lite sömn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar