19 oktober 2011

Har inte skrivit på snart två veckor så här kommer en hel del.

Vi får så sjukt mycket läxor! Måste sitta minst 3 timmar om dagen med dem. Minst. 20-30 glosor, 10-15 kanji, två sidor i uppgiftsboken plus att repetera det man gick igenom på lektionen samt se över kommande lektion i textboken. Första veckorna har jag haft det lugnt eftersom jag redan läst lite Japanska har jag varit före men nu blir det mer och mer okända vatten för mig. Jag håller motivationen uppe genom att ge lustiga svar till uppgifterna i uppgiftsboken. I dagens läxa skulle jag konstruera en varför fråga till följande förklaring: ”Eftersom jag inte har några pengar” jag skrev ”Varför bor du under bron?”. Uteliggarna här är inte många men de man ser är de som har byggt små hydor under broar. Det är egentligen olagligt att bo där men de tycks inte bli vräkta av någon anledning, kanske för att de inte för så mycket väsen av sig?

Sedan kom några personliga frågor. ”Tycker du om fisk? [Ja, jag tycker om fisk]”. Fråga nummer två: ”varför kom du till Japan? [För att lära mig japanska]”.

Öh, vad mer kan jag säga. Jag köpte en chokladdryck idag. Den var jävligt dyr men priset sporrade min nyfikenhet. För en sådan peng (ca 40kr) borde den vara väldigt god tänkte jag. Mina höga förväntningar blev inte besvikna, min tunga sjöng Hallelujah när den rika kakaosmakens gräddlena textur smekte mina smaklökar, dess svalkande tempratur lämnade en behaglig känsla i strupen efter att den porlat ned i min nu belåtna mage som i skrivande stund omsorgsfullt skiljer de olika beståndsdelarna från varandra så att mina tarmar senare kan absorbera kakaodryckens essens, dess inre väsen och på så sätt berika och stärka min själ med kakaons ädla kraft. Amen.



Av någon anledning glider jag nu in på religion. Japan har den coolaste religionen ever. I korta drag kan man säga att gammalt tillbaks så var japanerna shintoister. Shintoreligionen går i stort sett ut på att det mesta i naturen (varje flod, varje skog, varje berg etc.) har en skyddsande/gud. Människorna byggde små heliga platser (kunde vara ett tempel eller en oansenelig liten fågelstuga typ) dit man kunde gå och visa sin respekt eller be om lycka, hälsa eller ett gameboy. Sen var det inte så mycket mer med det. Skönt eller hur? Shinto är egentligen idén om en besjälad natur kan man säga. En religion med väldigt lite regler, skapelseberättelse, synd, mässande, ”Tro-på-oss-annars-har-du-fel-och-då-slår-vi-ihäl-dig-sedan-kommer-du-att-brinna-i-helvetet-mentalitet” och sån skit som kännetecknar de abrahamiska religionerna med tillhörande prästerskap.
Kring xxxx-talet så fick Buddhismen sitt stora genomslag i Japan, detta innebar inte att japanerna bytte religion. De kombinerade helt enkellt de båda religionerna och idag kallar man det Shinto-Buddhism. Det finns alltså tempel lite här och där dit man går några gånger om året och ber om lycka och hälsa. Ungefär som förut med andra ord.

En bön går väldigt fort, man går helt enkelt fram till tempelaltaret efter att ha tvättat sina händer i en brunn som står vid entren, sedan skänker man ett 5yen mynt (de är symboliska av någon anledning) 5yen = 43öre. Sedan klappar man händerna två gånger och bugar. För det mesta finns en bjällra man kan skaka lite på för att påkalla andarnas uppmärksamhet.

Hittills har mitt liv inte varit allt för hälsosamt. Det finns nämligen så mycket jag vill prova och det är inte särskilt dyrt men många bäckar små antar jag. Hur som helst, så letar jag mig ut och springer och gör lite styrketräning varje eller varannan dag så trots min okynnesätning räknar jag med att hamna plus/minus noll i fett och kanske lite plus i muskler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar