23 oktober 2011

IKEA

Idag bar det av till Osaka, min granne hade migrän och kunde inte följa med, jag gick nästan lika mycket idag som igår fast denna gång hade jag på tillbakavägen med massor av extra vikt i form av artiklar inhandlade för en billig peng på Ikea. Ändå kändes det inte så förjävligt som jag väntat mig i benen. De hade kanske lärt sig sin plats? Tågnätverket och biljettsystemet i Japan är något som Sverige borde dra lärdom av. Inte undra på att våra tåg blir försenade med 1-2 spår. Här finns det minst två spår men ofta fler. Tågen stannar alrdig och väntar in ett annat för att det är ont om plats, förseningar handlar om 2 minuter. Följden av ett välfungerande tågnätverk är att folk faktiskt åker tåg. Tågen funkar så pass bra här så att även om de går var tionde till femtonde minut så är de ändå alltid mycket folk på dem, ibland riktigt mycket, som man kan se på tv där det står någon och ser till att så många som möjligt kommer ombord på tåget, även om det innebär att passagerna packas som judar i ett tåg till Auswitch. Makabert skämt åsido, tågtrafiken fungerar alltså så bra att större delen av populationen använder tåg. Inse Sverige, kollektivtafiken är oerhört bra men för att fungera måste den byggas ut!

Nog om det. Ikea var som i Sverige, fast populärare, i alla fall om man mäter popularitet i människor per kvadratmeter. Det var så att jag sträckte på ryggen lite extra när jag såg japanerna vältra sig i svensk uppfinningsrikedom och design. Besöksmängden märktes som tydligast när man skulle betala, det var kö till alla kassorna, det var fler kassor än i svenska Ikea varuhus. Och efter att man betalt är det alltid som ett litet fik där man kan köpa glass, korv, bullar, kaffe,etc. I Japan har man för att kunna hantera så mycket folk satt upp små biljettautomater. Man väljer alltså vad man vill ha, betalar i automaten, får biljetter, tar dem och går till disken där 2-3 personer kollar biljetterna och kordinerar 3-5 andra som jobbar non-stop med att göra i ordning saker till kunderna. Stressnivån på detta varuhus måste vara hemsk.

Efter att ha plockat det jag ville ha och beställt Delivery Service på min säng så åkte jag till Kyoto igen. Kanske ska ägna Osaka några ord innan jag avslutar inlägget. Öhhm.. En av japans större städer, har sissådär en tredjedel av Sveriges befolkning i invånarantal. Rent utseendemässigt ganska trist, höga höghus, lägre höghus, nårgra hus som inte är höghus men ändå väldigt stora. Mycket asfalt och betong. Broarna i Osaka var riktigt inponernade dock. Prova googla ”Osaka bridges”. De var flera broar som var riktigt stora, att åka över dem i buss och se ned fick mig att känna mig riktigt liten, trots att medpassagerarna var ett huvud lägre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar