4 oktober 2011

Aliens

Igår sov jag mellan 19.00 - 06.00. Perfekt nu är jag helt utvilad klockan sex på morgonen. Allt jetlag bör vara borta. Första lekionen idag, gick bra, grammatikmässigt är jag en bit in i framtiden men det kommer ändå att bli mycket studernade framöver. Vi fick en läxa på 60 glosor till på fredag (3 dagar). Som tur är kan jag redan hälften. 30 ord är ändå ganska mycket, jag tycker synd om de som börjar utan förkunskaper, särskilt de som ännu inte lärt sig läsa hiragana och katakana (grundläggande japanska alfabetena). Men men, det stod tydligt att man skulle öva in det själv innan man kom till Japan. Som man bäddar får man ligga.

Det verkar som jag lagt ner mycket krut på att lära mig läsa men inte att skriva dem, måste finslipa det framöver.

Efter lektionen var det dags för Alien registration (alien = främmande), det var besvärliga papper att fylla i, efter 2-3h kunde vi äntligen åka buss till myndigheten som har hant om utlänningar. Vi var många så det tog sjukt lång tid, väl hemma igen så inser vi att det tagit 6-7h att fylla i och åka med papperna. Nåväl, nästa vecka kan vi hämta ut våra ID-kort som visar att vi är lagligt immigrerade och då kan jag skaffa mig ett japanskt telefonnumer som jag behöver för att kunna få internet till min lägenhet.

Foton kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar