24 oktober 2011

Paint!

Jävlar vad besvärligt det ska vara för att få lite internetz till sin lägenhet! Byråkrati och fåniga regler och ingen skriver förståelig engelska! Nu är det snart November. Herregud, jag känner mig så sjukt isolerad. Lyckligvis kommer jag åt Gmail i min lägenhet och via Gmail kan man ringa andra så jag har hållit bra kontakt med Ronja och mina föräldrar.

Här är en bild som jag gjorde i paint, ska skicka den till Ronja och se om hon blir glad, hihi.




Studerar kanji för fullt nu. Har nyligen funnit den rätta studietekniken för att komma ihåg dem, måste bara tillämpa den tekniken på de gågna kapitlen så att jag lär mig allt innan provet i slutet på veckan. Jag tror att man måste lära sig x antal kanji för att underlätta inlärandet, när man har pluggat tillräckligt många börjar man få en känsla för hur de ska se ut, vad de betyder och hur de ska skrivas. Tar man kanjin för stor och kanjin för lärande har man t.ex skrivit universitet. Tecknet för ”mig själv” kombinerat med ”hjul” och ”vagn” blir cykel. Många kanji består i sin uppbyggnad av en eller flera andra kanji. Som kanjin för kärlek til exempel, den består av ”kvinna” och ”barn”. Jag tolkar det som att när tecket skapades för hudratals år sedan så hade man sin fru och sina barn i åtanke, det är ju lite romantiskt faktiskt, även om de säkert var patrialkala svin. :P






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar