1 oktober 2011

Framme i Japan!

Efter en mycket lång resa landade jag äntligen i Osaka som ligger 2 timmar bort från Kyoto så det var bara att bita ihop en stund till. Slutligen var jag framme vid det traditionella japanska gästhuset. En gamal träbyggnad i japansk stil med skjutdörr omgivet av hus i västerländsk tappning. Så ser stora delar av Kyoto ut en salig blandning av olika arkiteturer, små villor, 5 våningshus i betong, traditionella japanska hus osv. Det var en jättesnäll tant som hade hant om gästhuset. Innan jag skulle sova kom hon med kallt te och en yoghurt, frågade när jag ville äta frukost nästa dag och visade vart badet var. Jag kände mig lite stel så jag valde att ta ett bad innan läggdags och det var minsann en upplevelse, ett inkaklat bad stort nog för två japaner eller en Simon, temperatur 41 grader, med en maskin som blåste bubblor och i ena hörnet av badet låg 4 svarta stenar som tanten påstod skulle vara bra för hälsan. Mmm, mini jacuzzi.

Följande morgon gick jag till nedervåningen för att äta frukost, min frukost var storleksmässigt större än vad jag normalt äter till lunch. En stor skål ris med sjögräs och soja till, en omelett gjord på minst 4 ägg, 2 stekta fiskar, en skål med inlagda grönsaker, misosoppa samt te. Du är en ung lång man så du behöver mycket mat svarade hon när jag konstaterade att det verkligen var mycket mat. Jag vart mätt efter en fisk och soppan men proppade i mig 90% av det andra också för att inte vara oartig. Kostnad för en natt med frukost, ca 600 kronor. Med andra ord billigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar